POLAR AKKULÄMMITTIMET  -  READY TO GO   

Moottorin säteilylämmittimet tehottomia

Mihin katosivat vanhat hyvät lokilämmittimet mitkä lämmittivät moottorin jäähdytysnesteen parissa tunnissa?

Miltei kaikissa uusissa autoissa on nykyään säteilylämmitin mikä ruuvataan moottorin öljypohjaan tai sylinterin kylkeen siinä uskossa, että lämpösäteily siirtyisi metallin välityksellä öljyihin tai sylintereihin. Lähes aina tuo lämmitin asennetaan vieläpä niin, että lämpö nousee ensin ylöspäin mistä suurin osa häviää taivaan tuuliin. Lisäksi lämmittimien tehot ovat minimaalisen pienet vain 300-400 wattia. Entiset hyvät lokilämmittimet olivat sentään 500-1000 watin tehoisia ja suoraan jäähdytysnesteessä.

Syynä pinta-asennettavien säteilylämmittimien yleistymiseen on autojen monimutkainen elektroniikka. Autojen valmistajat eivät salli asennettavaksi jäähdytinnesteisiin mitään laitteita mitkä sotkisivat moottorin jäähdytinnesteiden lämpötilaa mittaavaa herkkää tunnistustekniikkaa. Pahimmassa tapauksessa moottori saattaisi vaurioitua virheellisestä indikoinnista. Tilannehan on täysin sama myös polttoainelämmittimien kohdalla, joskaan niitten jälkiasennuksiin ei vielä autojen valmistajat ole suuremmin puuttuneet.

Nyt säteilylämmitin pitää olla koko yön päällä, jotta moottori olisi edes vähän lämmin. Tämä ei taas ole mahdollista kerrostaloissa missä kellokytkimet on säädetty parin tunnin lämmitysjaksolle. Paluuta entiseen ei kuitenkaan enää ole.

Miten käynnistysvarmuutta voidaan parantaa?

Varmin keino on turvata se, että akusta saadaan riittävästi virtaa. Ensiksi tulee mieleen verkkovirtaan kytkettävä akkulaturi mikä lataisi akkua auton ollessa parkissa. Mutta tästäkään ei ole minkäänlaista apua talvella, kun kylmä akku ei ota virtaa vastaan. Akun kemiallinen prosessi vaatii aina lämpimän akun, jotta se voisi latautua täyteen. Tätä epäkohtaa on yritetty korjata uusilla älylatureilla, jotka nostavat latausjännitettä ulkoilmailman lämpötilan mukaan. Todellisuudessa akkuun ei mene juuri yhtään enempää virtaa vaan riski rikkoa ylijännitteellä ajoneuvon sähköjärjestelmä on suuri. Yleinen harhaluulo on myös, että akkulaturi myös lämmittäisi akkua. Näin ei kuitenkaan tapahdu.

Markkinoilla on monenlaisia äly- ja ylläpitolatureita, joista on vaikea kuluttajan ottaa selkoa, kuinka paljon ne oikeasti nostavat jännitettä vai nostavatko ja mikä niistä voisi aiheuttaa todellisen vaaran auton herkälle sähköjärjestelmälle ja akulle. Siksipä en kytkisikään autooni minkäänlaista äly- tai ylläpitolaturia, jos siihen ei ole auton valmistajan ja maahantuojan nimenomaista lupaa.

Turhia korjaamokäyntejä ja akun vaihtoja

Talven pakkaset ovat akkuliikkeitten kulta-aikaa. Kun akku hyytyy, niin tietysti epäillään akkua, jos akkulaturista ei ollut apua ja lähdetään korjaamolle tai akkuliikkeeseen kyselemään missä vika. Lähes poikkeuksetta akkuliike myy uuden akun. Suurella todennäköisyydellä akku on kuitenkin täysin kunnossa. Akun ominaisuuksiin kuuluu, ettei se pakkasella lataannu eikä silloin myöskään anna virtaa. Tätähän ei tietenkään akkuliikkeessä kerrota vaan myydään tilalle lämpimässä täyteen ladattu akku.

Loppuvatko eväät käyttövarmuuden parantamiseksi

Eivät suinkaan. Talvella ennen vanhaan isäni kantoi traktorin akun yöksi pirttiin. Tämä oli ainoa keino saada traktori aamulla käyntiin, jotta päästiin metsätöihin. Käynnistysvarmuutta voidaan siis parantaa, kun saatetaan akku kesälämpötilaan, jolloin ajoneuvon oma laturi pitää akun aina turvallisesti täynnä.

Talvella lyhyttä matkaa ajettaessa akun varaustila laskee helposti muutaman pakkaspäivän jälkeen kriittisiin lukemiin, jolloin akku helposti jäätyy jo -25 asteessa. Tyhjä akku jäätyy jo muutamassa asteessa. Jäätyneen akun voi yrittää pelastaa sulattamalla se huoneen lämpötilassa ja kun akku on täysin sulanut voi sitä yrittää varovasti ladata. Jos akku on jo pullistunut voi olla, että kennot ovat vaurioituneet ja akku menee vaihtoon. Yleensä älylaturit eivät reagoi tyhjään akkuun vaan silloin joutuu tyytymään perinteiseen vanhaan laturiin.
Nyrkkisääntönä pidetään, että kylmästä täyteen ladatusta -18 asteen akusta saadaan virtaa ulos vain 50 % ja -30 asteen pakkasessa enää vain 30 % mikä taas ei riitä käynnistykseen. Vastaavasti kylmä akku ei myöskään ota virtaa vastaan. Akkulaturi on siis täysin turha, jos akkua ei saada lämpimäksi. Jos taas auton akku saadaan ensin lämpimäksi niin auton oma laturi riittää mainiosti. Riittäähän se kesälläkin, kun akku on lämmin. Vain lämmin akku antaa ja ottaa virtaa 100 %.

Polar Heater Oy on tuonut uutena ratkaisuna markkinoille suoraan verkkovirtaan kytkettävän akkulämmittimen mikä kytketään Y-haaralla moottorin- tai sisätilan lämmittimelle menevään syöttökaapeliin. Lämmitin on täysin riippumaton auton omasta sähköjärjestelmästä ja voidaan siten turvallisesti asentaa myös nykyautoihin missä on paljon herkkää elektroniikkaa.
Lämmitinelementti on valmistettu ohuesta silikonimatosta mikä laitetaan akun alle tai kylkeen. Tehot ovat pienelle henkilöauton akulle vain 57 wattia. Suuremmille akuille löytyy vastaavasti tehokkaammat lämmittimet 120 wattia. Lisäksi lämmitinelementti ja akku eristetään alta ja sivuilta ohuella erikoissolumuovieristeellä. Lämmitinelementti sopii kaikille akuille ja lämmittimen termostaatti säätää lämpötilan kesälämpötilaan, vaikka ulkona olisi paukkupakkanen. Valmistaja lupaa, että akku lämpiää parissa tunnissa niin, että siitä saadaan 80-100 % virtaa mikä riittää mainiosti käynnistykseen. Vastaavasti akusta saadaan -30 asteen pakkasessa vielä 10 tunnin lämmitysjakson loputtuakin 70 % virtaa mikä riittää hyvin vielä polttoainelämmittimen käyttöön. Auto käynnistyy pitkänkin työpäivän päätteeksi kuin palmun alta, vaikka ulkopuolista virtaa ei olisikaan saatavana.
Lisäksi akun pysyminen talviajan lämpimänä jatkaa akun ikää merkittävästi ja turhat akun vaihdot jäävät historiaan.

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Maksaminen

Meillä on käytössä kaikki maksutavat. Myös lasku-vaihtoehto on käytössä. Katso tarkemmin Maksutavat. Tuote lähetetään mahdollisimman pian kun ostotapahtuma on kirjautunut järjestelmäämme.

Toimituskulut

Postikulut lisätään loppulaskuun automaattisesti.

Rekisteröinti

Rekisteröityminen tapahtuu ostotapahtuman edetessä. Rekisteröityminen ei aiheuta roskapostitulvaa sähköpostiisi. Halutessasi saat tietoa Polar Heaterin uusista tuotteista ja tarjouksista.

Bussi-/postiennakko

Emme toistaiseksi hyväksy matkahuollon ja postin postiennakkolähetyksiä. Lunastamattomat lähetykset lisäävät meidän kuluja ja työmäärää.

Nouto ja käteismaksu

Polar Heaterillä ei ole varsinaista toimipistettä, vaan toiminta tapahtuu verkkokauppana. Erikseen sovittaessa on kuitenkin mahdollista noutaa tilaus Kempeleestä. Tästä tulee sopia erikseen puhelimitse tai sähköpostilla [email protected]. Noudettaessa tavaraa varastolta maksu tapahtuu AINA käteisellä tai ennakkomaksuna tilille.

Lähetystunnus

Kun tilaus on tehty saa asiakas heti sähköpostitse lähetystunnuksen. Lähetystunnuksella voi seurata tilauksen etenemistä ja noutaa paketin halutessaan sovitusta Postin toimipisteestä heti kun se on saapunut määränpäähänsä. Posti lähettää myös tekstiviesti-ilmoituksen heti kun tilaus on noudettavissa. Tekstiviesti lähetetään siihen numeroon, jonka asiakas on jättänyt verkkokauppamme asiakastietoihin.
Huom! Kirjelähetyksille ei ole lähetystunnusta. Kadonneista kirjelähetyksistä emme vastaa.

Toimitusaika

Polar Heater Oy pyrkii toimittamaan tilaukset asiakkailleen niin nopeasti kuin mahdollista. Normaalisti tilaukset postitetaan samana päivänä kuin tilaus on tehty. Jos tilauksissa on ruuhkaa, tai ennakkomaksutapauksessa maksu tapahtuu myöhäisenä kellonaikana niin tilaus postitetaan heti seuraavana päivänä. Mikäli postitus jostain syystä viivästyy yli vuorokaudella, pyritään siitä aina ilmoitetaan asiakkaalle.
Huom. Viikonloppuisin ei pystytä yhtä nopeisiin toimituksiin, koska posti ei kulje tuolloin.

Kaikki hinnat sisältävät ALV:n 24%.

Alennetut hinnat

Alennus- tai kampanjakoodilla saatavat tuotteet ovat aina rajoitettu tiettyyn kestoaikaan. Lisäksi tuotteita on rajoitettu määrä tai niin kauan kuin tavaraa Polar Heater Oy:n varastossa riittää. Tavaran loppuessa alennusmyynnin aikana kesken Polar Heater Oy ei ole velvollinen jälkikäteen antamaan enää saman suuruista alennusta mahdollisesti uudesta myyntiin tulevasta tuotantoerästä.
Saat kampanjan mukaisen alennuksen kun syötät saamasi alennuskoodin tilausvaiheessa ostoskorin Alennuskoodi-kenttään.
Alennuskoodit koskevat aina kampanjassa erikseen määriteltyjä tuotteita.

Käyttö- ja asennusohjeet

Saat tilausvahvistuksessa linkin käyttö- ja asennusohjeisiin.Tuotteen mukana ei toimiteta enää paperista ohjetta.

Takuu

Takuuasioissa ota aina ensimmäisenä yhteyttä [email protected] saadaksesi lisäohjeita.

Yleistä tietoa takuusta

Polar Heater Oy antaa tuotteilleen normaalisti 12 kuukauden takuun tai ilman erillistä tuotekohtaista ilmoitusta 6 kuukautta.

Takuuasioissa tulee huomioida seuraavat seikat
- Ostokuitti
- Vikaselostus tai muu palautuksen syy
- Tuote tulee palauttaa kaikkine oheismateriaaleineen
- Tuote tulee palauttaa huolellisesti pakattuna, ettei se vahingoitu lisää palautuksen aikana
- Takuukorjauksista ja palautuksista tulee sopia aina etukäteen
- Takuu korvaa ainostaan itse tuotteen korjauksen tai uuden vastaavan tuotteen, ei välillisiä kuluja kuten asennuskuluja.
- Takuun edellytyksenä on että on huomioitu asennus- ja käyttöohjeet.

Takuuta ei ole jos
- Takuuaika on loppunut
- Tuote on vikaantunut ulkopuolisesta syystä esim. asennusvirhe tai mekaanisen rasituksen vuoksi tai pakkaus on avattu terävällä esineellä tms.
- Kuitti, lähetyslista tai vikaseloste puuttuu
- Tuotteesta ei löydy ilmoitettua vikaa. Jos asiakas haluaa tuotteensa vielä takaisin tulee hänen maksaa toimituskulut.

Takuun edellytys on, että ostaja on tutustunut huolellisesti tuotteen käyttö- ja asennusohjeisiin ennen asennusta.

14 vuorokauden palautusaika

Verkkokaupasta ostetuilla tuotteilla on kuluttujasuojalain mukainen 14 päivän palautusoikeus. Palautusoikeus ei koske yritysasiakkaita. Palautettavan tuotteen pakkauksineen on oltava käyttämättömiä ja virheettömässä kunnossa. Kuluttajavirasto ohjeistaa näin: Jos virheettömän tuotteen palautusoikeudesta ei ole sovittu ennen kaupan tekemistä ja yritys palautukseen suostuu, yrityksellä on halutessaan oikeus vaatia kaupan purkamisesta kohtuullinen vahingonkorvaus eli purkuraha.

Aiheettoman huoltokäynnin kustannukset peritään kokonaisuudessaan sinulta, jos tuote on toimitettu selvästi aiheetta takuuhuoltoon. Aiheettoman huollon kuluina peritään mahdolliset huoltoyhtiön kulut ja Polar Heater Oy:lle aiheutuneet kustannukset.

Vikakoodin lukijoitten osalta emme hyväksy tuotepalautuksia jos tuote on rekisteröity tai sitä on käytetty.

Huom! Tuotteen tulee olla ehdottomasti käyttämätön.
Tuote pakkauksineen tulee lähettää tuotepakkausta suojaavassa paketissa. Näin tuote säilyy myyntikelpoisena. Sekä takuunalaiset, että palautustuotteet lähetetään postin välityksellä. Palautuksista tulee aina sopia Polar Heater Oy:n kanssa ja EU-direktiivin mukaisesti palautuskustannuksista vastaa aina ostaja. Kustannukset ovat postin hinnaston mukaiset.

Erityisehdot yritysten välisissä tilauksissa

Omistusoikeus säilyy myyjällä kaupankohteeseen, kunnes kauppahinta on kokonaisuudessaan maksettu.
Asiakkaiden mittojen mukaisiin tarpeisiin tuotekehitelty lämmitin on aina prototyyppi miltä puuttuu lopullinen CE-hyväksyntä. Mikäli yritysasiakas päätyy esimerkiksi tarjouskilpailutuksen jälkeen tilaamaan vastaavat tuotteet toisaalta veloittaa Polar Heater Oy tuotekehityksestä syntyneet tavanomaiset kohtuulliset kulut.
Elinkeinonharjoittajien välisessä kaupassa sovelletaan ohjetta: Yleiset tarjous- ja toimitusehdot (Suomi) Huhtikuu 2015

Tuotesuojaukset

Polar Heater Oy:n tuotteet on pääsääntöisesti kaikki suojattu tavaramerkeillä, patenteilla tai mallisuojilla.